EVROPSKÝ TRH S AUTY 08.04.2014
Evropský trh se v březnu meziročně zmenšil o 4,7 %, nejvíc utrpěl Fiat. Čísla jsou stále zkreslená šrotovným, v březnu 2010 ještě dobíhaly některé programy.
Fiat, Ford a Renault vedly v březnu evropské statistiky poklesu prodejů nových aut. Evropské trhy klesaly v jedenácti z dvanácti posledních měsíců. Situace se dál zhoršuje, přestože už vloni byla špatná: evropané si v roce 2010 odvezli domů 13,8 milionu nových aut ve srovnání se sedmnácti miliony v roce 2007. Zájem o nové vozy za poslední rok (3/2010-3/2011) ochladl o 4,7 procenta, čísla jsou však stále zkreslená šrotovným - efekty posledních velkých programů dozněly právě vloni v březnu. Výsledky za duben tak budou vypadat úplně jinak.
Prodejům nepřeje pokračující krize, ale některé dílčí výsledky by bylo těžké svést i na státní bankrot. Odbyt v Itálii se za březen meziročně zřítil o 28 procent, Španělsko bylo ještě o procento lepší. 7,9 procenta pro Velkou Británii je také citelný pokles. Zejména tato čísla jsou zkreslena dobíhajícím šrotovným. Naopak celoevropský průměr 4,7 procenta za celý poslední rok je jistě do značné míry vysvětlitelný efekty krize. Dodejme ještě, že Německý i Francouzský trh v březnu rostly o jedenáct, respektive 6,1 procenta. Zejména německé prodeje žene vpřed růst největší ekonomiky eurozóny a také vliv šrotovného je menší, protože program doběhl dřív než třeba v Itálii.Přestože mnoho titulků říká, že Fiat, Ford a Renault utrpěly skončením vládní podpory, takový výklad nedává mnoho smyslu. Tito tři výrobci pouze silně profitovali ze šrotovného a vybrali si tak o něco dřív příděl aut, která byli jejich zákazníci ochotni koupit. Přestože od příštího měsíce se vytratí meziroční pokles prodejů, současné podíly značek na evropských trzích více či méně odpovídají realitě nezkreslené vládní podporou. Pokud se budou měnit, tak jen zvolna, přirozeným vývojem.
Znamená to, že jestli Fiat před rokem s optimismem hleděl do budoucnosti tváří v tvář tržnímu podílu 7,9 procenta, bude si muset zvyknout na 6,7 procenta, jimž se těší nyní. Prodeje klesly meziročně o dvacet procent. Sergio Marchionne troubí na poplach a sype si popel na hlavu, ale horší výsledky italské automobilky nejspíš nelze připsat skutečnosti, že se vedení Fiatu v poslední době věnovalo spíš integraci s Chryslerem než evropským trhům. Loňský optimismus prostě jen nebyl na místě. Tak či tak se znovu posunula premiéra několika modelů včetně nové Pandy. Letos uvidíme pět nových fiatů, s devíti dalšími Italové počkají na (lepší) příští rok.Ford of Europe prodal minulý měsíc ve srovnání s březnem 2010 o šestnáct procent aut méně, když v Evropě prodal 142 789 aut. Téměř stejně si vedl Renault se 141 711 prodanými vozy, což znamená meziroční propad o čtrnáct procent. Peugeot prodal 204 357 aut, odepsal tedy 6,9 procenta.
Ztráty ve srovnání s optimistickými časy krize (zní to divně, ale taková už je Evropa) ztratily téměř všichni výrobci laciných vozů. O to větší je však kontrast s dražšími značkami. BMW, Audi i Mercedes mají nejhorší měsíce dávno za sebou, autoři šrotovného je totiž záměrně vynechali ze hry. Audi v březnu rostlo o 7,4 procenta, BMW o 3,5 procenta a jediný Mercedes byl v Evropě na sestupu, ovšem jen o 0,6 procenta. Dobrý výsledek vykázala celá skupina Volkswagen, když si připsala čtyři procenta a výrazně zvýšila svůj podíl na evropských trzích z 19,8 na 21,6 procenta.